Positieve reacties met duiding op besluit bijmengverplichting groen gas
Platform Groen Gas noemt het ontzettend goed nieuws dat het nut en de noodzaak van groen gas door het kabinet wordt onderkend in deze nota. Voorzitter Robert Goevaers: “De invoering van de bijmengverlichting is echt heel goed nieuws. Hier hebben we jaren met elkaar aan gewerkt en ik ben ervan overtuigd dat dit een goed instrument is om de opschaling van groen gas verder van de grond te krijgen. Uiteraard moeten er in de komende periode nog veel zaken geregeld worden, maar we weten dat er binnen de Tweede Kamer een breed draagvlak bestaat voor de bijmengverplichting.”
René Cornelissen van CCS Energieadvies is net zo enthousiast en gaat in een blog in op wat het geheel in de praktijk kan betekenen. Hij legt uit dat er eerder een buy-out fee is genoemd van € 450 per ton CO₂. Dit is de boete die energieleveranciers moeten betalen als zij niet voldoen aan de bijmengverplichting. Omgerekend komt dit neer op maximaal € 3 per m³ groen gas, en dat is een prijs die veel hoger ligt dan de prijs die verwacht mag worden voor de normale opbrengst van groen gas. Omdat het beschikbare volume groen gas nog beperkt is (ca. 250 miljoen m³ per jaar) zal er onvoldoende groen gas beschikbaar zijn voor alle leveranciers om aan hun bijmengverplichting te voldoen. Daardoor zullen veel energieleveranciers waarschijnlijk die buy-out fee moeten betalen.
Kortom, er zal een schaarste aan groen gas ontstaan met een waarde die hoger kan liggen dan de prijzen die nu gangbaar zijn en verwacht worden in ramingen en begrotingen.
Een belangrijke kink in de kabel kan hiervoor nog de import van groen gas uit andere EU-landen zijn. Cornelissen stelt hierbij: “Gelukkig heeft het kabinet bepaald dat alleen groen gas dat fysiek in Nederland geproduceerd is meetelt. De verwachting is dat de Europese Unie hiermee instemt.”
Deze verwachting komt overigens niet overeen met eerdere berichtgeving van o.a. BNR ('Brussel hekelt Nederlands ‘mestprotectionisme’') waarin men juist stelt dat er kritiek was op het gesloten houden van de grenzen voor groen gas.
Ook de NVDE, de Nederlandse vereniging voor duurzame energie is positief, al had deze voor hen nog wel een maatje groter en sneller gemogen: “We hebben te veel stikstofemissies en te weinig gas in Nederland, en mestvergisting kan bijdragen om beide te verbeteren.”
Voor deze vaak geclaimde lagere stikstofemissie is het overigens een noodzaak dat de mestvergisting wordt gecombineerd met de (energie en investering kostende) mestverwerking waarbij meststoffen worden geproduceerd met minder risico op ammoniakemissie dan onbewerkt digestaat.
Positief vindt men ook de nieuwe ronde van de SDE++-subsidie, ‘een belangrijke motor achter de energietransitie’, met een indicatief budget van € 8 miljard. Hierdoor kunnen initiatiefnemers van mestvergisters rekenen op langdurige zekerheid wat helpt om projecten te financieren.
Exacte teksten kunt u lezen in dit document: Toelichting op de besluitvorming en overzicht van klimaat- en energiemaatregelen. De passage over de bijmengverplichting voor groen gas vindt u op blz. 6.
